Avtor Sporočilo

<  Koristne povezave  ~  Avtomobilski akumulator - nekaj podatkov in napotkov

OdgovorObjavljeno: So feb 23, 2013 6:51 pm
Uporabniški avatarČlanČlanPrispevkov: 4445Kraj: LogatecPridružen: Sr jul 25, 2007 8:00 pm
Akumulator je naprava za shranjevanje električne energije. Podobno kot pri galvanskem členu je tudi v akumulatorju energija shranjena v obliki kemijske, s to razliko, da se akumulator da polniti. Pri polnjenju se električna energija pretvarja v kemijsko, pri praznjenju pa obratno. Najbolj prisoten je svinčev akumulator, ki se uporablja predvsem v avtomobilski napeljavi.

Svinčev akumulator sestavljajo celice, ki vsebujejo dve svinčevi elektrodi in elektrolit iz žveplene kisline in vode. Gostota elektrolita je sicer pri različni napolnjenosti akumulatorja različna, približno razmerje pa je 2/3 vode in 1/3 kisline. Napetost ene celice znaša 2 V.

• ko potopimo elektrode v elektrolit, se obdajo s plastjo svinčevega sulfata (PbSO4),
• pri polnjenju se negativna elektroda obda s čistim svincem (Pb), pozitivna pa s svinčevim oksidom (PbO2),
• pri polnjenju se eletrolit zgosti.

Podatki akumulatorja

• električna napetost v voltih (avtomobilski ak. 12 V, lahko tudi 24 V)
• kapaciteta v ampernih urah (avtomobilski ak. okrog 50 Ah).

Kapaciteta

C=I*t [Ah]
Zmogljivost akumulatorja je produkt toka in časa. Pri majhnem toku praznjenja ta formula drži, če pa akumulator praznimo z velikim tokom, je čas praznjenja veliko manjši, kot kaže izračun.

Slika

Tako velik tok daje akumulator pri startanju avtomobilskega motorja. Račun pokaže, da bi lahko startali pol ure, vemo pa, da to ni res. Praktično je čas praznjenja v primeru velikega toka neprimerno krajši. Nekaj več energije iztisnemo iz akumulatorja le, če med startanjem nekoliko počakamo, da si akumulator opomore.


Meritev izpraznjenosti

Svinčev akumulator je občutljiv na popolno izpraznjenost. Če ga večkrat do kraja izpraznimo, se mu življenska doba izredno skrajša. Izpraznimo ga pa lahko zavestno (če avto ne »vžge« startamo toliko časa, dokler je sploh kaj energije v akumulatorju), ali pa nenamerno (pozabimo prižgane luči). 12 volten akumulator smemo izprazniti največ do 8 V.

Izpraznjenost merimo na dva načina:
1) z voltmetrom pod obremenitvijo. Med meritvijo akumulator obremenimo s posebnim merilnim uporom (grelno spiralo), ali pa prižgemo avtomobilske luči, radio in drugo. Če pri tem pade napetost pod 8 V je verjetno, da je akumulator prazen.
2) z bome metrom. S to napravo izmerimo gostoto elektrolita. Če kaže 32 Be, je celica polna, pri prazni celici pa pade plovček pod 27 Be.

Polnjenje

Tudi na način polnjenja je ta akumulator občutljiv. Tako je priporočena velikost polnilnega toka 1/10 kapacitete. Akumulator kapacitete 50 Ah polnimo s tokom velikosti 5 A. (Na tolikšen tok je naravnan tudi avtomobilski regulator, po domače regler, ki uravnava tok polnjenja). Čas polnjenja v tem primeru znaša 10 ur (5 x 10 = 50). S predolgim časom polnjenja akumulatorju skrajšamo življenjsko dobo.

Vzdrževanje

Če je akumulator po vrhu normalno suh, celice pa prazne (suhe), moramo v celice doliti destilirano vodo. Če pa so celice prazne, akumulator pa je po vrhu moker pomeni, da je tok polnjenja prevelik (gre verjetno za okvaro regulatorja). V tem primeru pa ne smemo dolivati destilirane vode, pač pa je potrebno napako odpraviti in v akumulator doliti elektrolit.

Slika

Pogosto pride do oksidacije dotikalne površine med svinčevim nastavkom na akumulatorju in priključno klemo. Oboje je potrebno očistiti s posebno zunanjo in notranjo ščetko, ali z posebnim rezkarjem. Ni pa priporočljivo čiščenje z brusnim papirjem, ker se robovi zaoblijo in se tako dotikalna površina zmanjša. Klemo nato nasadimo in stisnemo ter po vrhu namažemo z mastjo, da preprečimo dostop kisika.

S padanjem temperature se zmanjša kapaciteta akumulatorja. Pozimi, ko avto že tako težje »vžge«, je tudi akumulator manj časa pripravljen vrteti starter. Če kupujemo nov akumulator, velja kupiti močnejšega (z več ampernimi urami), če je le dovolj prostora na mestu, kamor ga vgradimo. Tudi s časom, z leti kapaciteta pade. Tudi če je akumulator napolnjen, se hitro izprazni. Nekoliko mu lahko podaljšamo življenjsko dobo s tem, da nalijemo v celice posebno tekočino, največkrat pa moramo kupiti nov akumulator.


Odsoten Profil
OdgovorObjavljeno: So feb 23, 2013 6:56 pm
Uporabniški avatarPsihič na ŠkodePrispevkov: 942Pridružen: Sr apr 07, 2010 12:07 am
Odličen prispevek! :svaka:


Odsoten Profil

Prikaži prispevke prejšnjih:  Razvrsti po:

Časovni pas: UTC + 1 ura
Stran 1 od 1
2 prispevkov
Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 2 gostov
Išči za:
Napiši novo temo  Odgovori na temo
Pojdi na:  
Ne morete pisati prispevkov v temi
Ne morete odgovarjati na teme v forumu
Ne morete urejati prispevkov v temi
Ne morete brisati vaših prispevkov forumu